fbpx
+32 (0)473 83 98 77

50+ insights

55+ wil gezond(er) leven

Haalt Tournée Minérale 55+ over de streep om vrijwillig 28 dagen lang droog te staan? Ziet 55+, de generatie die in zijn kinderjaren bij het middageten tafelbier van Piedboeuf ingeschonken kreeg, hier de zin van in?  Ook al is in 10 jaar tijd het aantal 55 tot 75 jarigen dat dagelijks alcohol gebruikt verdubbeld naar 1 op 4, is deze campagne volgens Mark Coenen, niet toevallig een babyboomer, een scheet in een fles zoals hij in zijn column in De Morgen van 4 februari liet verstaan. Dat babyboomers niet echt onder de indruk van BOB en zijn sleutelhanger zijn, is gekend. ‘Allé, nog een laatste dan’, hoor je aan de toog niet uit de mond van een millennial als die nog achter het stuur moet. In tegenstelling tot een babyboomer die 0,5 promille alternatief inschat.

Als deze blogpost verschijnt is Tournée Minérale 1 week oud. Meer dan 125.000 deelnemers gingen de challenge aan om 1 maand van de alcohol te blijven. Ik legde de vraag of 55+ intekende voor deze tijdelijke alcoholstop voor aan Jochen Schrooten, projectverantwoordelijke van Tournée Minérale bij VAD en zijn collega Karen Vanmarcke die ouderen van drank en drugs moet afhouden.

Op basis van de 49.000 likes die Tournée Minérale op dit ogenblik op Facebook verzamelde, blijkt dit niet. Van de likers is slechts 8% tussen de 55 tot 64 jaar en 3% is 65-plus. Een like betekent inderdaad nog niet dat je de challenge aangaat maar dat er geen link is, kan je moeilijk ontkennen. En ja, 55+ zit ook op Facebook, bijna 6/10 van de 56 tot 65 jarigen zelfs dagelijks. (Lees hierover ook mijn blogpost ‘De digitale kloof begint niet op 55’)  31% van de likes komen van de 25 tot 34 jarigen, gevolgd door 25% van de 35 tot 44 jarigen en 17% van de 45 tot 54 jarigen. Dat deze campagne beter aanslaat bij wie jonger dan 55 is, blijkt overduidelijk. Beweren dat vooral het jonge volkje problemen heeft met zijn alcoholgebruik, lijkt me kort door de bocht.  Dat dit soort challenge goed ondersteund door de media vooral jongeren bereikt en overtuigt actie te ondernemen, leunt dichter bij de waarheid aan.

Staan babyboomers dan niet stil bij hun alcoholgebruik en bij uitbreiding hun gezondheid of zijn dit soort challenges niet de juiste manier om hen uit te dagen hun gedrag in vraag te stellen en bij te sturen?

Nochtans, 50 is het scharniermoment waarop mensen spontaan stil staan bij hun gezondheid en levensstijl. De rug wil niet altijd mee, de heup durft wel eens tegen te pruttelen en een knieoperatie zit er aan te komen. De dokter raadt aan om wat op te letten met zout en vet om die bloeddruk terug op 14 over 9 te krijgen al dan niet in combinatie met een dagelijks pilletje. De energie is ook niet meer eindeloos en zeker niet meer na een avondje stappen.

Gezonde voeding en meer bewegen zijn hot topics voor 50+

Iedereen wil oud worden maar niemand wil het nog zijn. En wie het toch is, wil niet zwak en afhankelijk worden. Vanaf 50 wordt het besef dat dit hand in hand gaat met een gezonde levensstijl meer en meer duidelijk. De motivatie is er maar de kennis ontbreekt, blijkt uit onderzoek van Vives bij 65+. Maar nipt 1 op 4 was zich bewust van het feit dat er aangepaste voeding nodig is om gezond oud te worden. Dat de jongste groep tussen 65 en 74 hier iets bewuster voor is, is een hoopvol teken aan de wand.

Gezonde voeding en meer bewegen zijn hot topics voor 50+ zonder dat ze hiervan echt overtuigd moeten worden. Volgens Johan Ghysels die de boeken van Pascale Naessens bij Lannoo uitgeeft, heeft 50+ ook zijn aandeel in het succes van haar boeken. Initieel bereikte ze vooral de 35 tot 50 jarigen maar intussen is die groep aan beide kanten uitgebreid. Zowel jong als oud vallen intussen voor de Puur keuken van Pascale Naessens.

Gezond is de lifestyle van 50+. Vooral om uit te stellen maar nog liever om te voorkomen dat dementie, alzheimer, diabetes, kanker, burn out… een kans krijgen. Alles wat mensen fragiel en afhankelijk maakt. Bij een aantal zit de schrik erin, vooral als ze ermee geconfronteerd worden in hun directe omgeving. Het besef groeit dat je daar zelf iets kan aan doen zonder dat hiervoor een mediagenieke sensibiliseringscampagne nodig is. Maar er is wel nood aan correcte informatie die babyboomers op weg kan helpen en ondersteunen. Wie tekent op deze challenge in?

* VAD had nog geen analyse van de deelnemers aan Tournée Minérale ter beschikking. We baseerden ons op Facebook. Ik hoop die gegevens binnenkort te kunnen toevoegen aan dit artikel.

** Tournée Minerale is intussen achter de rug. De VAD liet weten dat 14% van de tijdelijke geheelonthouders tussen 55 en 64 jaar oud was. 5% was 65+

«
»

Stuur ons een mail

Contactformulier

Contactgegevens

Bureau50
Pathoekeweg 2
8000 Brugge

T. +32 473 83 98 77 / +32 485 66 90 77
E. info@bureau50.be

BE 0713.743.420

Maatschappelijke zetel
Pathoekeweg 2
8000 Brugge