fbpx
+32 (0)473 83 98 77

50+ insights

Inclusieve of exclusieve marketing voor de oudere consument?

photo by Chris Bethell

Enige tijd geleden zag ik op Linkedin een post verschijnen over een Alzeihmer dorp dat er eind 2019 komt in het Franse Dax.  Een autonoom dorp opgedeeld in verschillende buurten waarin 120 inwoners met Alzeihmer met 100 verzorgers en 10 vrijwilligers zullen wonen en leven.  Een supermarkt, een gezondheidscentrum, een kapsalon en een bibliotheek zullen deel uitmaken van de setting. Wie met deze hersenaandoening kampt, moet er gemakkelijk zijn weg vinden en zo zelfstandig en actief mogelijk kunnen leven. ‘Het strookt niet met de visie van een inclusieve samenleving, maar toch spreekt het idee me wel aan. Kleinschalig, goed voor de mensen.’ las ik in een comment bij deze post. Anderen vonden het maar niets dat mensen met Alzeihmer in afzonderlijke dorpen zouden worden gehuisvest.

In een andere post las ik de aankonding dat Intermarché in het Normanische Flers een supermarkt voor senioren in de pijplijn heeft. ‘Bien Chez Moi’ zoals het senioren concept zal heten, werd in overleg met de oudere consument ontwikkeld. ‘Willen de senioren dat wel?’ was een comment die onder deze post verscheen. ‘Misschien wel nuttig voor senioren maar schrikt het woord senioren niet af’, vroeg een ander zich af.

The Party Raves in Hackney van The Posh Club in East London zijn er exclusief voor 60-plus maar niemand die het in zijn hoofd haalt om hier een opmerking over te maken. Integendeel, iedereen vindt het prima op die manier.

Inclusieve of exclusieve marketing voor senioren? Een vraag waarmee marketeers die zich tot de oudere consument richten regelmatig mee geconfronteerd worden. Zo’n senioren supermarkt waar de gangen iets breder zijn en waar het onderste schap net iets hoger is dan in de reguliere supermarkt is vanaf een bepaalde leeftijd zeker handig. Net als een kassa waar de klant de tijd krijgt om zijn winkelkar rustig leeg te maken, af te rekenen en de boodschappentassen te vullen zonder dat de volgende in de rij begint te zuchten en te blazen omdat het niet snel genoeg vooruit gaat.

De service bedoeld voor oudere consumenten bood onverwachts ook meerwaarde voor een andere doelgroep.

Om die reden werd al bij Tesco en Sainsbury’s in Schotland een ‘relaxed checkout lane’ geïnstalleerd speciaal voor de oudere consument die het tempo niet altijd meer kan volgen aan de kassa’s. Deze trage kassa’s hadden niet alleeen succes bij hoogbejaarde senioren, ook jonge ouders die samen met hun kinderen kwamen shoppen, vonden die kassa’s een handige manier om stressvrij hun boodschappen te kunnen afrekenen terwijl ze hun kinderen in het oog konden houden. De service bedoeld voor oudere consumenten bood onverwachts ook meerwaarde voor een andere doelgroep. Op slag was deze slow lane veel mindere stigmatiserend voor wie in deze rij stond aan te schuiven. Van  exclusief naar inclusief.

Zo gebeurt het wel meer dat diensten en producten ontwikkeld met de oudere consument voor ogen, onbedoeld en onverwachts ook meerwaarde bieden aan andere consumenten zoals het omgekeerde evenzeer voorkomt.

Een mooi en recent voorbeeld hiervan is de nieuwe shopping apllicatie ‘Courseur’ in Frankrijk die onbewust ook een handige hulp voor mantelzorgers bleek te zijn die regelmatig de boodschappen voor zorgbehoevende ouders doen. Wie in dezelfde buurt woont, doet vaak in dezelfde winkels zijn boodschappen was het uitgangspunt van de ontwikkelaars van deze app. Deze app verbindt boodschappenlijstjes van wie geen tijd of zin heeft om boodschappen te doen met wie uit de buurt in de supermarkt komt. Wie het lijstje aanvaardt, doet de aankopen en brengt ze thuis. De afrekening gebeurt via de app die aan de rekening is gekoppeld van wie de bestelling plaatste.  Mantelzorgers zagen hierin een prima hulpmiddel om boodschappen voor een zorgbehoevende ouder niet langer zelf te moeten doen, maar te laten afhandelen door iemand die in de buurt van de ouder woont. De lijstjes worden in dat geval opgesteld door de mantelzorger eventueel samen met de zorgbehoevende.  Een hulpmiddel dat onverwacht tegemoet bleek te komen aan een nood van vele zorgverstrekkers.

App store https://itunes.apple.com/be/app/courseur/id1247793318?l=nl&mt=8

«
»

Stuur ons een mail

Contactformulier

Contactgegevens

Bureau50
Pathoekeweg 2
8000 Brugge

T. +32 473 83 98 77 / +32 485 66 90 77
E. info@bureau50.be

BE 0713.743.420

Maatschappelijke zetel
Pathoekeweg 2
8000 Brugge