fbpx
+32 (0)473 83 98 77

50+ insights

Babyboomers willen genieten van gezond eten.

Innovatiekansen voor de voedingssector

Dat vandaag steeds meer oudere monden moeten worden gevoed, is nog een van die gevolgen van de demografische shift waarmee we vandaag volop geconfronteerd worden. Zo moeten in België en Nederland nu al meer vijftigplussers van eten worden voorzien dan mensen die hoogstens dertig zijn. Monden die wat anders verlangen dan het jongere leeftijdssegment biedt innovatiekansen voor de voedingsindustrie. 

Minder maar denser

Plussers pasten in de loop der jaren niet enkel hun garderobe aan, ook wat op hun bord komt en in hun koelkast ligt, is al dan niet onder druk van de huisdokter aan verandering toe. Het metabolisme verandert en vraagt vanaf dan minder energie dan voordien wat zich op het bord vertaalt in kleinere porties waarbij essentiële voedingsstoffen zoals vezels, proteïnen, vitamines en mineralen nog voldoende aanwezig moeten blijven. Wat op het bord komt, moet niet alleen minder en denser zijn, ook de smaak en textuur moet worden bijgesteld omdat het gevoel in de mond en smaakzin met de jaren evolueren.

Innovatiekansen

Beyond Meat co-founder Brent Taylor zag in 2019 hierin de innovatiekansen en bracht voor een nieuwe generatie ouderen die gezondheid hoog in het vaandel dragen het 100% plantaardig drankje Perennial op de markt. Een drankje rijk aan plantaardige proteïnen en vezels dat bedoeld is voor moderne ouderen die beseffen dat een goed uitgebalanceerde voeding onmisbaar is om vitaal en actief te blijven. De wens van de babyboomer die oud wil worden maar het (nog) niet wil zijn. (Lees ook 55+ wil gezonder leven) Dat Perennial vegan is, sluit ook aan bij de wens van een steeds grotere groep nieuwe ouderen die hun vleesconsumptie om verschillende redenen wil beperken en meer en meer kiest voor plantaardige producten. Ook in die leeftijdscategorie vind je de flexitariër en de veggie.

Het signaal van de consument

Ondanks het signaal van deze consument blijft het in de supermarkt met een vergrootglas zoeken naar dit soort producten. In de eerste plaats omdat het aanbod nog heel beperkt is maar ook omdat retailers niet staan te springen om hier schapruimte voor vrij te maken. Nochtans is de oudere consument er een goeie klant. Uit het Belgische huishoudbudget onderzoek van 2018 blijkt trouwens dat de 65-plusser per persoon jaarlijks 42% meer uitgeeft aan voeding en niet-alcoholische dranken dan wie jonger dan 65 is. (Lees ook: Winkelen is meer dan winkelen)

Klassieke voedingsmerken zien het signaal van deze consument over het hoofd

Maar ook klassieke voedingsmerken zien het signaal van deze consument over het hoofd. Zo wil deze consument weten waarmee een product is gemaakt en vooral wat de voordelen van de ingrediënten zijn voor zijn gezondheid. Boodschappen als ‘met extra eiwitten en vitamine D die helpen om spierverlies te voorkomen’ of ‘bessen rijk aan vitamine C en D houden je gewrichten soepel’ komen zeker aan bij deze nieuwe ouderen op voorwaarde natuurlijk dat ze ook voor hem leesbaar zijn afgedrukt op de verpakking. Een fout waar nog al wat merken zich aan bezondigen en waar deze consumenten zich behoorlijk aan ergeren.

De sociale genieter

Maar eten blijft ook genieten voor de babyboomer. Er komt in die levensfase meer tijd vrij om te koken en gezellig te tafelen. Ze verkennen de mondiale keuken met zijn exotische ingrediënten, overzeese specerijen en kruiden klaargemaakt in hun nieuwe semi-professionele keuken die intussen de oude keuken kwam vervangen. Aan tafel schuiven nu regelmatig vrienden, familie, kinderen en kleinkinderen aan voor een etentje waar het vooral gezellig moet zijn. Het moment waarop uitgepakt kan worden met de culinaire skills en waar het flesje wijn nooit ontbreekt. Zelfs in minder gezonde dosissen.

Filip Lemaitre

«
»

Stuur ons een mail

Contactformulier

Contactgegevens

Bureau50
Pathoekeweg 2
8000 Brugge

T. +32 473 83 98 77 / +32 485 66 90 77
E. info@bureau50.be

BE 0713.743.420

Maatschappelijke zetel
Pathoekeweg 2
8000 Brugge