fbpx
+32 (0)473 83 98 77

50+ insights

Wie wil nog oud zijn?

Het was trendwatcher Herman Konings die de onliner ‘Iedereen wil oud worden, niemand wil het nog zijn’ bedacht. Omdat ik geen betere kan bedenken, leen ik die af en toe eens zoals hier. Voor de Fokus bijlage bij Het Nieuwsblad van 20/03/2020 werd ik samen met Sofie Geeroms van BeCommerce geïnterviewd door Marleen Walravens. 

De volledige bijlage waarin dit artikel verscheen kan je hier lezen.

NIET JONG NIET OUD – DE NIEUWE GENERATIE

Iedereen wil oud worden, niemand wil oud zijn. Toch is oud niet noodzakelijk ‘out’. Al te
vaak worden ouderen beschouwd als een zwakke bevolkingsgroep die enkel om zorg
vraagt. Maar dat is buiten de waard van de babyboomers gerekend die nu de 55-plussers
uitmaken en actiever zijn dan ooit.

De vergrijzing van de wereldbevolking is al lang geen geheim meer. Voor het jaar 2100
voorspellen wetenschappers dat er 8,8 miljard mensen op de aarde zullen wonen, waarbij
voor het eerst in de geschiedenis twee keer zoveel 80-plussers zullen zijn als kinderen onder
de vijf jaar. In België bedroeg in 2019 de levensverwachting bij de geboorte 81,8 jaar.

Omgaan met de jeugd

Oud worden is dus niet meer wat het geweest is. We leven niet alleen langer, we blijven ook
langer vitaal. “Deze nieuwe ouderen, de babyboomers, zijn de eerste generatie die met een
jongerencultuur is opgegroeid”, vertelt Filip Lemaitre, CEO van Bureau 50. “Ze willen
absoluut uit de voetsporen van hun voorgangers blijven en weigeren zich als ouderen te
gedragen. Forever young is het adagio”. Dit verklaart ook hun jongere levensstijl.
‘Granfluencers’ zijn een hype op de sociale media en hebben heel veel jonge volgers.
“Generaties gaan steeds meer op zoek naar elkaar”, bevestigt Filip Lemaitre, “denk maar aan
‘Parlangi’, een site waar jongeren een vreemde taal leren door af te spreken met oudere
native speakers. Of de ‘Pasta Grannies’ die recepten van de traditionele pastagerechten op
Youtube doorgeven aan de jongere generatie”.

Geen grey tsunami maar een ‘silver reservoir’

De OESO voorspelt dat voor het volgende decennium deze actieve niet-jong-niet-oud-
generatie voor de helft van de economische groei zal instaan. In België is ongeveer de helft
van de consumenten ouder dan 50 jaar. Bovendien zijn de ouderen een flink stuk digitaler
geworden; skypen, zoomen, swipen… het zijn geen vreemde woorden meer. Ze maken
vlotjes gebruik van de sociale media en shoppen regelmatig online. Het huis is afbetaald en
de kinderen zijn het huis uit. Ze hebben tijd en geld en kopen zowel off- als online. “Het is
inderdaad vrij recent dat statistieken het koopgedrag van de ouderen meer in detail gaan
bekijken”, zegt Sofie Geeroms, Algemeen Directeur van BeCommerce. “In België is er nog
ongelooflijk veel potentieel op de online markt. In ons vierde kwartaalrapport van 2020
groeien de cijfers in digitale aankopen van gezondheids- en schoonheidsproducten, kleding
en voeding bij de 50-plussers”. Mobiel betalen is nog niet populair bij de ouderen en V-
commerce staat nog helemaal in de kinderschoenen. “In de US zetten webshops veel meer
in op dit demografisch segment”, vervolgt Sofie Geeroms, “het aanbod van producten en
diensten is veel ruimer en de webshops zijn gebruiksvriendelijk voor ouderen, daar kunnen
we in België echt iets van leren”. “Inderdaad, wie de kansen in de vergrijzing ziet, heeft het

nooit meer over een grey tsunami maar over de silver reservoir”, zegt Filip Lemaitre, co-
auteur van het trendrapport ‘De herontdekking van de oudere’, dat eerstdaags verschijnt.

Langer leren leven

Leeftijd is uiteindelijk maar de tijd die je geleefd hebt. Je wordt als oud bestempeld door de
perceptie van de andere. Zo ga je ook ‘op rust’ als je met 65 op pensioen gaat. Laat dat nu
juist de idee zijn waar deze nieuwe senioren zich tegen verzetten. Ze willen duidelijk niet
afgeschreven en geïnfantiliseerd worden. Ze willen leven, genieten, hun expertise doorgeven
en zich ook actief inzetten voor de samenleving, voor de volgende generaties. Een mooi
voorbeeld hiervan is ‘Grootouders voor het klimaat’, een onafhankelijke burgerbeweging
van vrijwilligers, die opkomt voor een beter klimaatbeleid.
“Toch is er een keerzijde aan de medaille”, zegt Filip Lemaitre. Als we wereldwijd steeds
langer leven, moeten we ons ook afvragen hoe we onze samenleving hiervoor moeten
inrichten. Er zal grootschalig moeten ingezet worden op levensbestendig wonen en age
technology. Langer leren leven betekent ook een gezonde levensstijl aanleren. Het wordt de
uitdaging van het decennium, zowel voor de samenleving als voor elke individuele burger”.

«
»

Stuur ons een mail

Contactformulier

Contactgegevens

Bureau50
Pathoekeweg 2
8000 Brugge

T. +32 473 83 98 77 / +32 485 66 90 77
E. info@bureau50.be

BE 0713.743.420

Maatschappelijke zetel
Pathoekeweg 2
8000 Brugge